December elejére kész a Boldogasszony sugárút
November 14.
Szeged - Sínen van a vágányfektetés a szegedi Boldogasszony sugárúton; sikerült az újabb alapozás tesztje. Négy hét csúszással december elejére elkészülhet az 1-es villamos új pályája a Hősök kapujától a Szent Ferenc utcáig.
December elején várhatóan visszafoglalhatják az autósok a Boldogasszony sugárutat. Elkészül az 1-es villamos új pályája a Hősök kapuja és a Szent Ferenc utca közötti 800 méteres szakaszon. A két héttel ezelőtti fiaskó után új teherbíró réteget épített be a kivitelező A-SZ-E Konzorcium a pálya alapjába. Speciális mérőműszerrel elvégezték a terhelési tesztjét, ami megfelelő eredménnyel zárult, ezért az új „alaptestre" a napokban ismét rögzítették az új vágányokat – tájékoztatta lapunkat Tapasztó Sándor, az elektromos tömegközlekedési nagyprojektet irányító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója. A minősített rétegekkel az alapozás folytatódhat, a sínfektetéssel várhatóan november helyett december elejére készül el a kivitelező.
Párhuzamosan halad a Kossuth Lajos sugárúti vágányok alapozása, de ott is jelentős késedelmet okoztak a pontatlan közműtérképek. Ezen a szakaszon december volt a határidő, de azt még nem tudni, mennyivel módosul. A kivitelezőt naponta 10 millió forint kötbér terheli, ha a csúszás igazolhatóan az ő felelőssége.
Egyszer már tartottak itt. Szintezik a villamossíneket a Hősök kapujánál.
Fotó: Karnok Csaba
Miért ennyire bonyolult megépíteni az 1-es új vágányait? – Mert eddig ennyire korszerű sínpályát nem fektettek még le sehol a városban, sőt az országban sem. A Tisza Lajos körút felújításakor és tavaly az Anna-kúti csomópontban is hasonlóan zaj- és rezgéscsökkentő pályát építettek, de annak a technológiának ez egy még korszerűbb változata – magyarázta a projektigazgató. Szakszóval ezt a sínfektetési eljárást CDM- rendszernek hívják. Az a lényege, hogy a gumiágyba fektetett síneket nem rögzítik le, és nincsenek közöttük távtartó rudak sem. Helyette ideiglenes tartószerkezettel „felfüggesztik" a síneket. Ezekhez kellenek a most a Hősök kapujánál látható sárga állványok. Szinte milliméter pontosan beállítják rajtuk a sínpárokat vízszintesen és függőleges irányban is. Két oldalon bezsaluzzák, és az egészet vasalt betonnal körbeöntik 29 centiméter vastagon. Azzal, hogy a sínek gumiágya és betonalja a sugárúton folyamatos, javul a rendszer szigetelése vízzel és kóborárammal szemben. A függesztőváz nem marad bent az alapban, hanem fél nappal a betonozás után kiszedik, amikor az már 10–12 százalékosan megszilárdult. A tartószerkezettel ezután „továbblépnek", és rögzítik betonozáshoz a következő 120 méteres sínszakaszt.