Amit a közlekedőknek tudni kell a jelzőlámpás körforgalomról
Amit a közlekedőknek tudni kell a jelzőlámpás körforgalomról:
A jelzőlámpás körforgalom egy olyan többsávos körforgalom, melynek
•minden belépőágának forgalmát,
•minden kilépő forgalmi áramlatát és
•a körpálya forgalmát a belépő torkolatok előtt
jelzőlámpa szabályozza.
A forgalmi sávok vezetése a körpályán spirális, azaz a körpályán előre haladva minden kilépő ágnál 1 vagy 2 sávval kijjebb kerülünk a körpálya széléhez. Így sávváltás nélkül bármelyik kilépő torkolat elérhető.
A belépő ágakon ugyanúgy járműosztályozó fogadja a járműveket, mint a jelzőlámpás kereszteződéseknél. Az útburkolati nyilak azonban más formájúak, mivel alakjukkal is kifejezik az adott sávon haladók útvonalát a körpályán.
Mivel a körpályán már nincs lehetőség a sávváltásra, a belépés előtt kell a kívánt útiránynak megfelelő sávot kiválasztani. Ez is a kereszteződésnél megszokott módon történik. A szokványos kétsávos körforgalmaknál a sávok funkciói nem különböztek egymástól, így nem volt választási kényszer.
Az eddigiek alapján a jelzőlámpás körforgalomban való főbb közlekedési szabályok az alábbiakban foglalhatók össze:
•A belépés előtt forgalmi sávot kell választani, a továbbhaladási iránynak megfelelőt. A választást tájékoztató táblák és útburkolati jelek segítik.
•A körpályán belül ott lehet sávot váltani, ahol a burkolati jelek ezt megengedik.
•Visszafordulni a legbelső sávról lehet, szükség szerint befelé történő sávváltással, ami ebben az egy esetben szabad és veszélytelen.
További és a kereszteződéses csomóponttípustól eltérő jellegzetesség, hogy jobbra kanyarodás után előfordulhat, hogy a csomópontból való kihaladás közben fékeznünk kell az itt lévő jelzőlámpás gyalogátkelőhely előtt. A hátráltatás csak rövid idejű, de a sebességcsökkentésre fel kell készülnünk.
A jelzőlámpás körforgalom teljes biztonságot nyújt a gyalogos és kerékpáros forgalomnak. Itt nem kerül sor a jobbra kanyarodóknak a gyalogosokkal való összevezetésére.
A csomóponton villamos szerelvények is áthaladnak. Áthaladásuk a folyamatos forgalomban csak úgy lehetséges, ha egyes forgalmi irányok az áthaladás idejére lezárásra kerülnek. Ezért előfordulhat, hogy a körpályán lévő kordonok valamelyikénél megállításra kerülnek egyes járművek. Ha nincs villamos bejelentkezés, a belépő járművek mindig megállítás nélküli átvezetést kapnak a csomóponton.