5 sáv is lesz a körforgalomban
Forrás: Délmagyarország, 2009. 10. 10.
Szeged - Az eddigi legnagyobb szegedi körforgalom a Kossuth Lajos sugárút rókusi csomópontjában készül; abban jelzőlámpák irányítják majd a 3, 4 vagy 5 sávon közlekedőket.
Augusztus végén zárták le a Kossuth Lajos sugárút rókusi csomópontját Szegeden, hogy az 1-es villamospálya felújításával együtt elkészüljön a kereszteződés helyén a körforgalom. Megírtuk, hivatalosan nem körforgalomnak hívják az ilyen többsávos „jelzős kört", mert – a hagyományos körforgalomtól eltérően – ebben jelzőlámpák vezénylik a járműveket. Ez annyit jelent, hogy a négy bejáratánál, a belső sávokon és a kifelé haladásnál is összehangolt jelzőrendszer szabályozza a közlekedést. Abban is különleges lesz ez a „körforgó", hogy átszeli az 1-es és a jövőre megépülő 2-es villamos, és használni fogják gyalogosok, kerékpárosok.
A kör alakja nem teljesen szabályos, mert befelé és kifelé az Izabella hídhoz kapcsolódó ágán négy sávot választhatnak a közlekedők, a Rókusi körútról érkezők szintén négyet, a Vásárhelyi Pál utcáról és a Kossuth Lajos sugárútról jövők hármat-hármat. Mivel több irányt kezel a körforgalom, a köríven is több sáv vezet párhuzamosan: hol öt, hol pedig négy vagy három.
Érdemes lesz odafigyelni, ki melyik ágon akar távozni, mert a körben – a záróvonalak miatt – nem mindenütt lehet sávot váltani; ha elhibázzuk, célszerű lesz inkább még egy kört menni, és úgy átsorolni a megfelelő sávba. Ebből adódik, hogy a Szegeden átlagosnak számító 25 méter átmérőjű körforgalomnál ez az új jelzős kör több mint kétszer nagyobb lesz: az átmérője 65, másutt 75 méter. A csomópontban nem ennyi utat aszfaltoznak; a kör belsejében parkosított zöld szigeteket alakítanak ki.
– Szegeden és a régióban is ez lesz az első ilyen különleges megoldás, az országban a győri kettő után nálunk lesz a harmadik. Nagy áteresztőképessége vetekszik a felüljárós kereszteződésével, de közel sem olyan zajos: míg az kétszintes, ez egy szinten rendezi az összes járművet.
A város legnagyobb körforgalmának helyén bontják a szegélyeket, kitűzik a körvonalat. A távhő- és gázhálózat közművezetékei után a víz-, csatorna és csapadékvízcsöveket cserélik. Épül az SZVSE-pálya új kerítése is – tájékoztatott Tapasztó Sándor, az elektromos tömegközlekedési nagyprojektet irányító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója.
Hagyományos körforgalom a Boldogasszonyon
Formálódik az 1-es villamos vonalán épülő másik új, hagyományos körforgalom is: ez a Boldogasszony sugárút és a Szent Ferenc utca találkozásánál lesz, 27 méteres átmérővel. Emiatt itt újabb terelőútvonalat kell megtanulni. A Szent Ferenc utcáról csak szembe, a nagyállomás felé mehetünk. A Bem utcáról érkezőket a Gőz utca–Indóház tér–Galamb utca irányában vezetik vissza a sugárútra. A Bem utcáról a Szentháromság utca a Borbás utcán át elérhető.
Rövidesen fektetik a síneket. A Boldogasszony sugárúton és a Kossuth Lajos sugárúton haladnak az építők a villamospálya réteges alapozásával. Szerelik a villamosokat ellátó elektromos kábelhálózatot. Ezzel párhuzamosan felmérik a felsővezeték-tartó oszlopokat, és amelyiket szükséges, azt cserélik. Mindenütt új lámpatesteket szerelnek, és festik a közvilágítási oszlopokat. A Rókusi körúton cserélik a távközlési kábelrendszert. A Boldogasszony sugárúton elkezdik fektetni a vágányokat.