imageRókusi csomópont
imageA projekt bemutatása

imageTudta-e, hogy
  • Szeged épülő 2-es villamos vonala lesz Magyarország első, valódi füvesített villamospályája?

  • a villamos elődje a ló vontatta lóvasút volt?

  • a Szegedi Szabadtéri Játékok idején üzemel a Szegedi Közlekedési Kft. 313-314 pályaszámú nosztalgia ikervillamosa?

1-es vonal

Műszaki tartalom

 

Az 1-es villamos vonalon van a városban a legnagyobb utasforgalom, és az utasok száma tovább növekszik. A fejlesztés keretében a vonal teljes hosszában átépül, korszerű, zaj- és rezgéscsillapított vágánnyal. Csak a közelmúltban korszerűen felújított rövid szakaszok: Plaza hurokvágány, Bíróság előtti ív, Gőz utcai ív maradnak változatlanok.

A szegedi burkolt villamosvágányok általában néhány centiméternyi zúzottkövön fekszenek, nyomtávtartó rudakkal szerelve, mindenfajta leerősítés nélkül. A beton burkolópanelek vagy kockakövek réseibe öntött bitument a forgalom feltördeli, kikoptatja, megrepeszti. A csapadékvíz utat talál a szerkezetbe, alámossa, a fagy megemeli, közben a forgalom egyre jobban billegteti, mozgatja, a folyamat önerősítő. A vágány gyorsan hullámossá válik, rövid időközönként sok munkával újra kell szabályozni. A zajt, rezgést semmi nem csillapítja. Ilyen pályaszerkezettel évtizedek óta nem építenek sehol, Szegeden 1997-ig így épültek át a vágányok.
A korszerű burkolt vágányok rugalmas alátámasztással, folyamatos sínágyazással (RAFS rendszerrel) épülnek. A sínt rugalmas gumielemek veszik körül, elnyelve a testhangokat és rezgéseket. A vágányt beton pályalemezre vagy beton hosszgerendákra rögzítik, ami meggátol mindenfajta síntorzulást. Jó kivitelezéssel évtizedekig kitart, legfeljebb a burkolatot kell javítani.

A burkolat nélküli vágányok Szegeden vékony sínekkel (sok helyütt használt, bontott MÁV-sínekkel) épültek. A betonaljakhoz egyszerű csavarokkal rögzítették, az ágyazat eliszaposodott. Ugyanakkor a sínek hézag nélküli kivitelűek (össze vannak hegesztve), ami komoly hőtágulási feszültséggel terheli a vágányokat, amelyek ehhez nem elég erősek. Új ágyazaton, korszerű lekötéssel, erősebb sínekkel ugyanez a szerkezet kellően tartós lesz.

A nagy forgalmú útkeresztezésekben a vágány különösen tartós, műgyantával körülöntött szerkezettel épül át.


A Pulz utcában az új, erősebb vágány változatlanul keresztaljas szerkezettel épül. A remíz környezetében található kitérők automata állításúak lesznek. A Vásárhelyi Pál utcától a pályatest aszfalt burkolatot kap, kétoldalt gömbsüvegsor védi a figyelmetlen ráhajtástól. A Kossuth Lajos sugárúton a helyi autóbuszok is a villamossal közös tömegközlekedési sávban haladnak majd, azonos megállókat használva, mint a Tisza Lajos körúton. A cél a forgalmi torlódások elkerülése és jó átszállási kapcsolat biztosítása a Dorozsmai és Budapesti úton közlekedő buszok számára. Emiatt a villamospálya 1m-rel szélesebb lesz. A megállók ezen a szakaszon hosszabbak lesznek, hogy két jármű is megállhasson egyszerre. Az alacsonypadlós járművekhez alkalmazkodva, a szintbeni, akadálymentes beszállás érdekében a vonalon valamennyi peron 30 cm magas lesz, akadálymentes rámpával a gyalogátkelőhelyek felé, korláttal a közút felől és esőbeállóval. A szintbeni beszállás lehetősége gyorsítja a ki- és beszállást.

Az Anna-kútnál új vágánykapcsolat létesül, automata állítású váltókkal, ami lehetővé teszi zavar esetén az egyirányú villamosok visszafordulását bármilyen irányba. A Széchenyi és az Aradi téren stílusos kőburkolat kerül a vágányra. A Boldogasszony sugárúton a gömbsüvegsor miatt nem lehetne a kerékpárosokat biztonságosan kerülni, ezért kerékpárút is létesül - amire több tervváltozat is készült. A Szent Ferenc utca torkolatában egy kisebb körforgalom épül. A vágányok mindenütt legalább 20 cm-rel távolabb kerülnek egymástól, így a szegedi hálózat is "szabványossá" válik, és akár szélesebb villamosok közlekedésére is alkalmas lesz.

Az Indóház tér, mint a város "kapuja", egyik legfontosabb intermodális csomópontja teljesen átépül. A javasolt megoldás szerint a villamos kitérő vágány hátrébb kerül, mindkét vágányhoz peron épül. Az autóbuszok megállói az állomással szemközti oldalra kerülnek. Az állomás előtt széles, díszburkolatos gyalogos felület lesz, amely szintben vezeti át a gyalogosokat a Szent Ferenc utcába. Lesz taxiállomás, gépkocsi parkolók mindkét oldalon, és kerékpár-tároló is.

A vonal sebességének növekedését elsősorban a jó pályaminőség és a mechanikai védelem (gömbsüvegsor) fogja biztosítani, de hozzájárul a jobb áramellátás, és a tervezett jelzőlámpás szabályozás is.

Vissza a lap tetejére

Tervek, rajzok, képek





indohazszentferenc
Indóház térSzent Ferenc utca

 Vissza a lap tetejére                                         

 

Engedélyek, beadványok, határozatok

Beadvány
1-es villamos vonal és felsővezeték rekonstrukció Indóház tér - Rókusi pályaudvar között

Engedélyező hatóság: Nemzeti Közlekedési Hatóság, Kiemelt Ügyek Igazgatósága
Ügyiratszám: KU/VF/32/6/2008.
Benyújtás dátuma: 2007. május

Vissza a lap tetejére


Forgalmi változások

Péntektől garanciális javítás a jelzőlámpás körforgalomban >>

Az őszi iskolaszünetben, október 24. és november 2. között a kivitelező garanciálisan javítja a burkolatba épített világító fényeket a Kossuth L. sgt.-Vásárhelyi Pál utcai jelzőlámpás körforgalomban. A javítás alatt a jelzőlámpák nem működnek, egysávos körforgalmi rend lesz érvényben. Kérjük az autósokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a körforgalomban, különös tekintettel a villamosra!

2014. október 21.

Június 16-tól javítják a Kossuth Lajos sugárúti tömegközlekedési sáv burkolathibáit >>

Szeged, június 10. – Június 16-tól az 1-es villamosvonal Kossuth Lajos sugárúti szakaszán vágányzónán belüli útburkolati javítások kezdődnek, amely során a tömegközlekedés rendje ideiglenesen megváltozik. A garanciális javítás keretében zajló munkálatok várhatóan augusztus elejéig tartanak majd. Kérjük, közlekedjenek figyelmesen!

2014. június 12.
Hírek

Meghívó Szeged új tömegközlekedési térképeinek sajtóbemutatójára >>

Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt sajtótájékoztatójára Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében elkészült Szeged aktuális tömegközlekedési térképe hagyományos és sematikus változatban is.

2015. november 02.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 10. 07 >>

LEZÁRULT A NAGYPROJEKT

Szeged, október 7. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt 2008 nyarán kezdődött és most sikeresen zárul. A projekt szakmai tartalmát teljes mértékben sikerült megvalósítani, sőt az eredeti célkitűzésekhez képest több mint egy milliárd forint értékben többletberuházások is megvalósultak.

2015. október 28.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 09. 30 >>

ÜZEMBIZTONSÁGOT NÖVELŐ, KIEGÉSZÍTŐ BERUHÁZÁSOK VALÓSULTAK MEG

Szeged, szeptember 30. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében üzembiztonságot növelő, kiegészítő beruházások valósultak meg a 13 új járműből álló trolibuszflotta leszállítása óta eltelt időszakban, egyrészt a projekt maradék pénzforrásainak felhasználásával, másrészt a Kormány által jóváhagyott többlettámogatási összegből.

2015. október 28.