imageRókusi csomópont
imageA projekt bemutatása

imageTudta-e, hogy
  • néhány nagyobb csomópontban érintőképernyős gépek segítik majd az útvonal-tervezést, a legmegfelelőbb járatok kiválasztását?

  • a villamos elődje a ló vontatta lóvasút volt?

  • a Rókusi csomópontban kizárólag annak a sávnak a prizmái világítanak, melyek szabad jelzést kaptak?

Kossuth L. - Rókusi krt. köralakú jelzőlámpás csomópont

Műszaki tartalom

Szeged Budapestre néző városkapuja egyben évek óta jelentős forgalmi torlódások helyszíne. Ennek oka, hogy a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút csomópontjában országos jelentőségű útvonalak - és egyben Szeged fő ütőerei - találkoznak. A Rókusi körúton épülő új villamos vonal tovább fogja terhelni ezt a csomópontot. Így szükségszerűvé válik olyan forgalomtechnikai megoldás, mellyel a kereszteződés áteresztőképessége megnövelhetővé válik. Erre született a jelzőlámpás körforgalom terve, melynek kapacitása 20-30 %-kal nagyobb a mai rendszernél. Ilyen csomópontot eddig csak Győrben építettek, és Magyarországon ez lesz az első, ahol villamos is keresztezni fogja a körforgalom közepét.

A jelzőlámpás körgeometriájú csomópont olyan körforgalmú csomópont, ahol minden behajtó ágat jelzőlámpa szabályoz. A körpálya több sávos, a behajtás előtt járműosztályozó van, ahová a továbbhaladás iránya szerint kell besorolni. A körpályán általában nincs sávváltás.

A jelzőlámpás körforgalmak jellemzője, hogy forgalomáteresztő képességük eléri az alul- vagy felüljárós csomópontokét, miközben lehetőséget ad a bármelyik irányba való továbbhaladásra. A csomópont előtt a mainál kissé szélesebb járműosztályozó sávok lesznek kialakítva. Amennyiben a haladási irányuknak megfelelő sávba sorolnak be az autók, a körforgalomban a sávok végigvezetik őket akadály és megállás nélkül. A nagyobb áteresztő képesség a gyorsan, az óramutató járásával megegyező irányban körbejáró lámpaciklusból adódik. A különböző irányokból érkező járműcsoportok a csomópont közepén így lassítás nélkül tudnak egymásba fonódni. A kanyarodó 1-es és 2-es villamosok is úgy lesznek képesek áthaladni a csomóponton, hogy kölcsönösen nem akadályozzák egymást az éppen a körforgalomban haladó közúti járművek és a villamosok. A tervezett jelzőlámpa-program viszont a Belváros felé nem enged több járművet, mint jelenleg, mert ez káros lenne a város forgalmi és környezeti állapotára. 

Vissza a lap tetejére
 

Kérem kattintson a linkre, a tervezett jelzőlámpás csomópont forgalomtechnikai tervét bemutató animáció megtekintéséhez. >>

Tervek, rajzok, képek

kossuth


Vissza a lap tetejére

Engedélyek, beadványok, határozatok

Vissza a lap tetejére

Egyéb információk

Vissza a lap tetejére


Forgalmi változások

Péntektől garanciális javítás a jelzőlámpás körforgalomban >>

Az őszi iskolaszünetben, október 24. és november 2. között a kivitelező garanciálisan javítja a burkolatba épített világító fényeket a Kossuth L. sgt.-Vásárhelyi Pál utcai jelzőlámpás körforgalomban. A javítás alatt a jelzőlámpák nem működnek, egysávos körforgalmi rend lesz érvényben. Kérjük az autósokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a körforgalomban, különös tekintettel a villamosra!

2014. október 21.

Június 16-tól javítják a Kossuth Lajos sugárúti tömegközlekedési sáv burkolathibáit >>

Szeged, június 10. – Június 16-tól az 1-es villamosvonal Kossuth Lajos sugárúti szakaszán vágányzónán belüli útburkolati javítások kezdődnek, amely során a tömegközlekedés rendje ideiglenesen megváltozik. A garanciális javítás keretében zajló munkálatok várhatóan augusztus elejéig tartanak majd. Kérjük, közlekedjenek figyelmesen!

2014. június 12.
Hírek

Meghívó Szeged új tömegközlekedési térképeinek sajtóbemutatójára >>

Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt sajtótájékoztatójára Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében elkészült Szeged aktuális tömegközlekedési térképe hagyományos és sematikus változatban is.

2015. november 02.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 10. 07 >>

LEZÁRULT A NAGYPROJEKT

Szeged, október 7. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt 2008 nyarán kezdődött és most sikeresen zárul. A projekt szakmai tartalmát teljes mértékben sikerült megvalósítani, sőt az eredeti célkitűzésekhez képest több mint egy milliárd forint értékben többletberuházások is megvalósultak.

2015. október 28.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 09. 30 >>

ÜZEMBIZTONSÁGOT NÖVELŐ, KIEGÉSZÍTŐ BERUHÁZÁSOK VALÓSULTAK MEG

Szeged, szeptember 30. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében üzembiztonságot növelő, kiegészítő beruházások valósultak meg a 13 új járműből álló trolibuszflotta leszállítása óta eltelt időszakban, egyrészt a projekt maradék pénzforrásainak felhasználásával, másrészt a Kormány által jóváhagyott többlettámogatási összegből.

2015. október 28.