Kossuth L. - Rókusi krt. köralakú jelzőlámpás csomópont
1. Műszaki tartalom
2. Tervek, rajzok, képek
3. Engedélyek, beadványok, határozatok
4. Egyéb információk
Műszaki tartalom
Szeged Budapestre néző városkapuja egyben évek óta jelentős forgalmi torlódások helyszíne. Ennek oka, hogy a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút csomópontjában országos jelentőségű útvonalak - és egyben Szeged fő ütőerei - találkoznak. A Rókusi körúton épülő új villamos vonal tovább fogja terhelni ezt a csomópontot. Így szükségszerűvé válik olyan forgalomtechnikai megoldás, mellyel a kereszteződés áteresztőképessége megnövelhetővé válik. Erre született a jelzőlámpás körforgalom terve, melynek kapacitása 20-30 %-kal nagyobb a mai rendszernél. Ilyen csomópontot eddig csak Győrben építettek, és Magyarországon ez lesz az első, ahol villamos is keresztezni fogja a körforgalom közepét.
A jelzőlámpás körgeometriájú csomópont olyan körforgalmú csomópont, ahol minden behajtó ágat jelzőlámpa szabályoz. A körpálya több sávos, a behajtás előtt járműosztályozó van, ahová a továbbhaladás iránya szerint kell besorolni. A körpályán általában nincs sávváltás.
A jelzőlámpás körforgalmak jellemzője, hogy forgalomáteresztő képességük eléri az alul- vagy felüljárós csomópontokét, miközben lehetőséget ad a bármelyik irányba való továbbhaladásra. A csomópont előtt a mainál kissé szélesebb járműosztályozó sávok lesznek kialakítva. Amennyiben a haladási irányuknak megfelelő sávba sorolnak be az autók, a körforgalomban a sávok végigvezetik őket akadály és megállás nélkül. A nagyobb áteresztő képesség a gyorsan, az óramutató járásával megegyező irányban körbejáró lámpaciklusból adódik. A különböző irányokból érkező járműcsoportok a csomópont közepén így lassítás nélkül tudnak egymásba fonódni. A kanyarodó 1-es és 2-es villamosok is úgy lesznek képesek áthaladni a csomóponton, hogy kölcsönösen nem akadályozzák egymást az éppen a körforgalomban haladó közúti járművek és a villamosok. A tervezett jelzőlámpa-program viszont a Belváros felé nem enged több járművet, mint jelenleg, mert ez káros lenne a város forgalmi és környezeti állapotára.
Vissza a lap tetejére