Szeged - Költséges és bonyolult megépíteni Szegeden a rókusi csomópont többsávos jelzőlámpás körforgalmát, de mindenképpen megéri. Az M43-as átadása után is kell a nagy áteresztőképessége, emellett gyors és biztonságos – állítja a tervező. Óránként 5500 járművet kell átengednie. Május végére készül el.
– Legalább 10 éve kimerült a szegedi Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút kereszteződésének kapacitása. Budapestet megszégyenítő óriási forgalmat, óránként 5500 járművet kell átengednie. Csak az Izabella híd felől óránként 4000 jármű zúdul rá a csomópontra – hallottuk Maklári Jenő forgalomtechnikai szakmérnöktől, aki 25 éve tervez Szegednek olyan összehangolt rendszereket, mint a nagykörút, a Széchenyi tér vagy az Aradi vértanúk tere jelzőlámpa-hálózata. – A rókusi csomóponton – tíz éve modelleztük – kizárólag a körforgalmasítás segíthet. Már akkor megterveztem a többsávos jelzőlámpás körforgalmat, de hiába, nem volt rá elég pénz. Az 1-es villamosvonal mostani felújítása és az új, rókusi 2-es villamosvonal építése végre eldöntötte: megépül a rókusi csomópont. Ez lesz a Győrött már működő két jelzőlámpás körforgalom után a harmadik, de abban mindenképpen az ország legkorszerűbb többsávos körforgalma, hogy ez két villamosvonalat is keresztülvezet.
Mi haszna ennek a költséges beruházásnak, ha az M43-as elkerülő útja nemsokára úgyis elviszi innen a tranzitforgalmat? – 40 éves hazai és külföldi forgalomtechnikai tapasztalattal kijelenthetem: bárhol tehermentesítenek egy útszakaszt híddal vagy elkerülő úttal, legfeljebb egy-két évre enyhíti a járműforgalmat – mondta a mérnök.
Május végére készül el az ország első villamospályával keresztezett, többsávos körforgalma a rókusi csomópontban. Átlagosan 90 méter átmérőjű, 3, 4, 5 sávon 34 jelzőlámpával. Fotó: Karnok Csaba
Május végére készül el az ország első villamospályával keresztezett, többsávos körforgalma a rókusi csomópontban. Átlagosan 90 méter átmérőjű, 3, 4, 5 sávon 34 jelzőlámpával. Fotó: Karnok Csaba
– Utána viszont 5 kamion helyét 15 személyautó foglalja el, vagyis a szegedi változatlanul a lezárás előttihez hasonló, forgalmas központi csomópont marad – indokolt Maklári Jenő. A szakmérnök hozzátette: egy kereszteződést 15 évre méreteznek. Akkor pazarlás igazán az ilyen átalakítás, ha a rengeteg közműcsere, sávkialakítás után 4–5 év múlva megint „dugózik", mert túl kicsire szabják.
Miért körforgalom? A hagyományos lámpás kereszteződésnél gyorsabb, feleannyi idő alatt „darálja le" a járműáradatot. A körforgalom alapjában véve perpetuum mobile, azaz nem áll meg. Ebben a közlekedési örökmozgóban nem vesztegelnek hosszú másodpercekig az autósok – mint a jelzőlámpás vezénylésű kereszteződésben –, hiszen nem kell kivárniuk, amíg a sárgára és pirosra az egyik sor megáll, a lámpa vált, és zöldre a másik sor elindul. A francia, angol és német példák mind igazolták a várakozásokat. Megyénkben 34, ebből 22 Szegeden működik, az országban összesen mintegy 350 „körjárat" üzemel. Összehasonlításul: Franciaországban 35 ezer kereszteződést körösítettek.
Szintidő 1 perc
Mi szükség jelzőlámpás körforgalomra? Az egysávos körben minden egyértelmű. Még a kétsávos Csillag tériben is mindenki tudja a dolgát: belül halad, kívül távozik. Bevált a Dugonics téri dupla körforgalom és a 47-es algyői „turbóköre" is gyors. A kettőnél többsávos „körjátékban" azonban a jelzőlámpa a leggyorsabb és legbiztonságosabb megoldás. A 90 méter átmérőjű rókusi csomópont 900 millió forintba kerül, annyi sáv lesz benne, amennyi a lezárás előtt volt, tehát 3, 4, és van, amelyik irányból 5 sávot fogad. Plusz kezeli az 1-es és a 2-es villamost, a gyalogosokat, és a kerékpárosokat is koordinálja. Ehhez 34 jelzőlámpát szerelnek fel; nincs „telezöld", lámpák segítik a belépőket, a körözőket, a kilépőket, sőt minden kimenő ágon még a zebrát is. A lámpák soha nem állnak le, ehhez biztonsági égősorokat építenek be. 2–3 alkalom után mindenki beletanul, autós balesetek és villamossal, kerékpárossal való találkozások is kizárhatók. A lámparendszerrel tovább gyorsítható a „körjáték": a helyi tapasztalatok alapján 60 helyett akár 48 másodperc alatt mindenki átérhet a csomóponton. Nincs dugó, nincs várakozás, nincs káosz, mindenki ütemesen halad.
Kapcsolódó linkek:
- www.delmagyar.hu