imageRókusi csomópont
imageA projekt bemutatása

imageTudta-e, hogy
  • a Rókusi csomópontban a gépjárművek soha nem keresztezik egymás vagy a villamosok útját, ezzel csökken a balesetveszély kockázata?

  • Szeged rendelkezik – Budapest után – az ország második leghosszabb villamosvonal hálózatával?

  • Szeged első alacsonypadlós trolibusza egy Škoda 21Tr típus volt?

Hosszú távra megoldás a rókusi csomópont

Szeged - Költséges és bonyolult megépíteni Szegeden a rókusi csomópont többsávos jelzőlámpás körforgalmát, de mindenképpen megéri. Az M43-as átadása után is kell a nagy áteresztőképessége, emellett gyors és biztonságos – állítja a tervező. Óránként 5500 járművet kell átengednie. Május végére készül el.


– Legalább 10 éve kimerült a szegedi Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút kereszteződésének kapacitása. Budapestet megszégyenítő óriási forgalmat, óránként 5500 járművet kell átengednie. Csak az Izabella híd felől óránként 4000 jármű zúdul rá a csomópontra – hallottuk Maklári Jenő forgalomtechnikai szakmérnöktől, aki 25 éve tervez Szegednek olyan összehangolt rendszereket, mint a nagykörút, a Széchenyi tér vagy az Aradi vértanúk tere jelzőlámpa-hálózata. – A rókusi csomóponton – tíz éve modelleztük – kizárólag a körforgalmasítás segíthet. Már akkor megterveztem a többsávos jelzőlámpás körforgalmat, de hiába, nem volt rá elég pénz. Az 1-es villamosvonal mostani felújítása és az új, rókusi 2-es villamosvonal építése végre eldöntötte: megépül a rókusi csomópont. Ez lesz a Győrött már működő két jelzőlámpás körforgalom után a harmadik, de abban mindenképpen az ország legkorszerűbb többsávos körforgalma, hogy ez két villamosvonalat is keresztülvezet.

Mi haszna ennek a költséges beruházásnak, ha az M43-as elkerülő útja nemsokára úgyis elviszi innen a tranzitforgalmat? – 40 éves hazai és külföldi forgalomtechnikai tapasztalattal kijelenthetem: bárhol tehermentesítenek egy útszakaszt híddal vagy elkerülő úttal, legfeljebb egy-két évre enyhíti a járműforgalmat – mondta a mérnök.

Május végére készül el az ország első villamospályával keresztezett, többsávos körforgalma a rókusi csomópontban. Átlagosan 90 méter átmérőjű, 3, 4, 5 sávon 34 jelzőlámpával. Fotó: Karnok Csaba
Május végére készül el az ország első villamospályával keresztezett, többsávos körforgalma a rókusi csomópontban. Átlagosan 90 méter átmérőjű, 3, 4, 5 sávon 34 jelzőlámpával. Fotó: Karnok Csaba

– Utána viszont 5 kamion helyét 15 személyautó foglalja el, vagyis a szegedi változatlanul a lezárás előttihez hasonló, forgalmas központi csomópont marad – indokolt Maklári Jenő. A szakmérnök hozzátette: egy kereszteződést 15 évre méreteznek. Akkor pazarlás igazán az ilyen átalakítás, ha a rengeteg közműcsere, sávkialakítás után 4–5 év múlva megint „dugózik", mert túl kicsire szabják.

Miért körforgalom? A hagyományos lámpás kereszteződésnél gyorsabb, feleannyi idő alatt „darálja le" a járműáradatot. A körforgalom alapjában véve perpetuum mobile, azaz nem áll meg. Ebben a közlekedési örökmozgóban nem vesztegelnek hosszú másodpercekig az autósok – mint a jelzőlámpás vezénylésű kereszteződésben –, hiszen nem kell kivárniuk, amíg a sárgára és pirosra az egyik sor megáll, a lámpa vált, és zöldre a másik sor elindul. A francia, angol és német példák mind igazolták a várakozásokat. Megyénkben 34, ebből 22 Szegeden működik, az országban összesen mintegy 350 „körjárat" üzemel. Összehasonlításul: Franciaországban 35 ezer kereszteződést körösítettek.

Szintidő 1 perc

Mi szükség jelzőlámpás körforgalomra? Az egysávos körben minden egyértelmű. Még a kétsávos Csillag tériben is mindenki tudja a dolgát: belül halad, kívül távozik. Bevált a Dugonics téri dupla körforgalom és a 47-es algyői „turbóköre" is gyors. A kettőnél többsávos „körjátékban" azonban a jelzőlámpa a leggyorsabb és legbiztonságosabb megoldás. A 90 méter átmérőjű rókusi csomópont 900 millió forintba kerül, annyi sáv lesz benne, amennyi a lezárás előtt volt, tehát 3, 4, és van, amelyik irányból 5 sávot fogad. Plusz kezeli az 1-es és a 2-es villamost, a gyalogosokat, és a kerékpárosokat is koordinálja. Ehhez 34 jelzőlámpát szerelnek fel; nincs „telezöld", lámpák segítik a belépőket, a körözőket, a kilépőket, sőt minden kimenő ágon még a zebrát is. A lámpák soha nem állnak le, ehhez biztonsági égősorokat építenek be. 2–3 alkalom után mindenki beletanul, autós balesetek és villamossal, kerékpárossal való találkozások is kizárhatók. A lámparendszerrel tovább gyorsítható a „körjáték": a helyi tapasztalatok alapján 60 helyett akár 48 másodperc alatt mindenki átérhet a csomóponton. Nincs dugó, nincs várakozás, nincs káosz, mindenki ütemesen halad.



Kapcsolódó linkek:
 - www.delmagyar.hu
Forgalmi változások

Péntektől garanciális javítás a jelzőlámpás körforgalomban >>

Az őszi iskolaszünetben, október 24. és november 2. között a kivitelező garanciálisan javítja a burkolatba épített világító fényeket a Kossuth L. sgt.-Vásárhelyi Pál utcai jelzőlámpás körforgalomban. A javítás alatt a jelzőlámpák nem működnek, egysávos körforgalmi rend lesz érvényben. Kérjük az autósokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a körforgalomban, különös tekintettel a villamosra!

2014. október 21.

Június 16-tól javítják a Kossuth Lajos sugárúti tömegközlekedési sáv burkolathibáit >>

Szeged, június 10. – Június 16-tól az 1-es villamosvonal Kossuth Lajos sugárúti szakaszán vágányzónán belüli útburkolati javítások kezdődnek, amely során a tömegközlekedés rendje ideiglenesen megváltozik. A garanciális javítás keretében zajló munkálatok várhatóan augusztus elejéig tartanak majd. Kérjük, közlekedjenek figyelmesen!

2014. június 12.
Hírek

Meghívó Szeged új tömegközlekedési térképeinek sajtóbemutatójára >>

Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt sajtótájékoztatójára Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében elkészült Szeged aktuális tömegközlekedési térképe hagyományos és sematikus változatban is.

2015. november 02.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 10. 07 >>

LEZÁRULT A NAGYPROJEKT

Szeged, október 7. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt 2008 nyarán kezdődött és most sikeresen zárul. A projekt szakmai tartalmát teljes mértékben sikerült megvalósítani, sőt az eredeti célkitűzésekhez képest több mint egy milliárd forint értékben többletberuházások is megvalósultak.

2015. október 28.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 09. 30 >>

ÜZEMBIZTONSÁGOT NÖVELŐ, KIEGÉSZÍTŐ BERUHÁZÁSOK VALÓSULTAK MEG

Szeged, szeptember 30. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében üzembiztonságot növelő, kiegészítő beruházások valósultak meg a 13 új járműből álló trolibuszflotta leszállítása óta eltelt időszakban, egyrészt a projekt maradék pénzforrásainak felhasználásával, másrészt a Kormány által jóváhagyott többlettámogatási összegből.

2015. október 28.