Szeged, 2013. szeptember 18. – Pénteken napközben több szegedi csomópontban változik a jelzőlámpák programozása a tömegközlekedési járművek előnyben részesítése érdekében. Az érintett csomópontok a Csongrádi sgt., József A. sgt., Kossuth L. sgt., Petőfi sgt., Rókusi krt., Római krt. és a Párizsi krt. útvonalakon találhatók. Kérjük ne megszokásból közlekedjenek, fordítsanak külön figyelmet a jelzőlámpákra!
A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt egyik célja a tömegközlekedés előnyben részesítésének megvalósítása. Ennek érdekében szeptember 20-tól átprogramozzák több szegedi csomópontban a jelzőlámpák működését. Az átállításra pénteken napközben folyamatosan kerül sor, amely során rövid időszakokra a csomópontok jelzőlámpái lekapcsolásra kerülhetnek, vagy a hangolások felborulhatnak.
A csomópontok egy részében egyelőre nem lesz észrevehető változás az átállítást követően. Több csomópontban azonban már péntektől érzékelhető változás lesz, ezért kérjük fordítsanak külön figyelmet ezekre a jelzőlámpákra. Ezek a csomópontok a Csongrádi sugárút Makkosházi krt. és Rózsa utca közötti szakaszán találhatók, valamint a József Attila sugárút Budapesti krt. és Nagykörút közötti szakaszán, továbbá ilyen csomópont a Kossuth Lajos sgt. és a Teréz utca/Damjanich utca kereszteződése is. A tervek szerint javulni fog a csomópontok összehangolása a szomszédos csomópontokkal, egyes kanyarodó irányok is a „zöldhullámhoz” kapcsolódhatnak, vagy a főirány többszöri szabad jelzése csökkenti majd a várakozási időt.
A tömegközlekedési járművek előnyben részesítését lehetővé tévő rendszer várhatóan ez év végén indul el, miután megtörténik a járművek fedélzeti berendezéssel történő ellátása és a kommunikációs kapcsolatok kiépítése. Ekkor a tömegközlekedési járművek közeledését észlelve eseti beavatkozások is segítik majd a csomóponton való áthaladást.
Egy-egy tömegközlekedési járaton általában sokkal több utas utazik egyszerre, mint a párhuzamos közúti forgalomban haladó személygépkocsikban. A hagyományos jelzőlámpáknál a villamosok, autóbuszok és a trolibuszok rendszeresen kiesnek a „zöldhullámból”, mivel a megállóhelyi tartózkodások miatt nem tudnak a közúti forgalommal egy ütemben haladni. A tömegközlekedési járatok jelentős időt töltenek a piros lámpák előtti várakozással, amely a menetidő 20-35%-át is eléri. A jelzőlámpák átprogramozásának köszönhetően akár néhány másodperces eseti zöldidő módosítással is jelentős időnyereségre tehetnek szert a tömegközlekedési járművek az egyes csomópontokban anélkül, hogy az összehangolást megtörnék, vagy a többi közlekedőt hátráltatnák. Ezt a város 21 csomópontjában valósítjuk meg a projekt során, melynek célja, hogy a járatok rövidebb menetidő alatt haladjanak végig a útvonalaikon, ezáltal összességében csökkenjen a közlekedők idővesztesége.
Szeged Megyei Jogú Város 2012 október végén írta alá a szerződést a tendernyertes Delta Systems Kft.-vel intelligens diszpécserrendszer kialakítására, utastájékoztatási és utasinformációs rendszer fejlesztésére, kiépítésére és beüzemelésére nettó 391 millió forint értékben. A munkálatok 2012 őszén kezdődtek, a rendszer teszt időszaka a tervek szerint 2013 október végén indul, míg a kész rendszert a szerződés szerint 2014 tavaszán kell a kivitelezőnek átadnia. A beruházás részeként jelentős hardver- és szoftverfejlesztés valósul meg az SZKT diszpécserközpontjában, 119 db fedélzeti kommunikációs egység kerül beépítésre a járműveken, 107 megállóban utastájékoztató kijelzőket szerelnek fel, az SZKT összes járművét ellátják kijelzőkkel 196 db új kijelző beépítésével és a meglévő kijelzők rendszerbe integrálásával, 2 db érintőképernyős webterminál segítségével útvonalat lehet majd tervezni, 21 csomópontban pedig jelzőlámpa programozásra kerül sor a tömegközlekedés előnyben részesítése érdekében. A fejlesztés célja a közösségi közlekedés megbízhatóságának, kiszámíthatóságának növelése, az utasok tájékoztatása és a járatok menetidejének csökkentése.