imageRókusi csomópont
imageA projekt bemutatása

imageTudta-e, hogy
  • a felújított vonalakon az új peronok magassága 30 cm, ami megkönnyíti és gyorsítja a ki- és beszállást?

  • a fejlesztés keretében 4,8 km új villamospálya épül és 18,3 km meglévő vonal újul meg?

  • a beszerzési pályázaton nyertes lengyel PESA Bydgoszcz SA villamosai 201 utas befogadására alkalmasak?

5 sáv is lesz a körforgalomban

Forrás: Délmagyarország, 2009. 10. 10.

Szeged - Az eddigi legnagyobb szegedi körforgalom a Kossuth Lajos sugárút rókusi csomópontjában készül; abban jelzőlámpák irányítják majd a 3, 4 vagy 5 sávon közlekedőket.


Augusztus végén zárták le a Kossuth Lajos sugárút rókusi csomópontját Szegeden, hogy az 1-es villamospálya felújításával együtt elkészüljön a kereszteződés helyén a körforgalom. Megírtuk, hivatalosan nem körforgalomnak hívják az ilyen többsávos „jelzős kört", mert – a hagyományos körforgalomtól eltérően – ebben jelzőlámpák vezénylik a járműveket. Ez annyit jelent, hogy a négy bejáratánál, a belső sávokon és a kifelé haladásnál is összehangolt jelzőrendszer szabályozza a közlekedést. Abban is különleges lesz ez a „körforgó", hogy átszeli az 1-es és a jövőre megépülő 2-es villamos, és használni fogják gyalogosok, kerékpárosok.

A kör alakja nem teljesen szabályos, mert befelé és kifelé az Izabella hídhoz kapcsolódó ágán négy sávot választhatnak a közlekedők, a Rókusi körútról érkezők szintén négyet, a Vásárhelyi Pál utcáról és a Kossuth Lajos sugárútról jövők hármat-hármat. Mivel több irányt kezel a körforgalom, a köríven is több sáv vezet párhuzamosan: hol öt, hol pedig négy vagy három.

Érdemes lesz odafigyelni, ki melyik ágon akar távozni, mert a körben – a záróvonalak miatt – nem mindenütt lehet sávot váltani; ha elhibázzuk, célszerű lesz inkább még egy kört menni, és úgy átsorolni a megfelelő sávba. Ebből adódik, hogy a Szegeden átlagosnak számító 25 méter átmérőjű körforgalomnál ez az új jelzős kör több mint kétszer nagyobb lesz: az átmérője 65, másutt 75 méter. A csomópontban nem ennyi utat aszfaltoznak; a kör belsejében parkosított zöld szigeteket alakítanak ki.

– Szegeden és a régióban is ez lesz az első ilyen különleges megoldás, az országban a győri kettő után nálunk lesz a harmadik. Nagy áteresztőképessége vetekszik a felüljárós kereszteződésével, de közel sem olyan zajos: míg az kétszintes, ez egy szinten rendezi az összes járművet.

A város legnagyobb körforgalmának helyén bontják a szegélyeket, kitűzik a körvonalat. A távhő- és gázhálózat közművezetékei után a víz-, csatorna és csapadékvízcsöveket cserélik. Épül az SZVSE-pálya új kerítése is – tájékoztatott Tapasztó Sándor, az elektromos tömegközlekedési nagyprojektet irányító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója.

Hagyományos körforgalom a Boldogasszonyon

Formálódik az 1-es villamos vonalán épülő másik új, hagyományos körforgalom is: ez a Boldogasszony sugárút és a Szent Ferenc utca találkozásánál lesz, 27 méteres átmérővel. Emiatt itt újabb terelőútvonalat kell megtanulni. A Szent Ferenc utcáról csak szembe, a nagyállomás felé mehetünk. A Bem utcáról érkezőket a Gőz utca–Indóház tér–Galamb utca irányában vezetik vissza a sugárútra. A Bem utcáról a Szentháromság utca a Borbás utcán át elérhető.

Rövidesen fektetik a síneket. A Boldogasszony sugárúton és a Kossuth Lajos sugárúton haladnak az építők a villamospálya réteges alapozásával. Szerelik a villamosokat ellátó elektromos kábelhálózatot. Ezzel párhuzamosan felmérik a felsővezeték-tartó oszlopokat, és amelyiket szükséges, azt cserélik. Mindenütt új lámpatesteket szerelnek, és festik a közvilágítási oszlopokat. A Rókusi körúton cserélik a távközlési kábelrendszert. A Boldogasszony sugárúton elkezdik fektetni a vágányokat.

Forgalmi változások

Péntektől garanciális javítás a jelzőlámpás körforgalomban >>

Az őszi iskolaszünetben, október 24. és november 2. között a kivitelező garanciálisan javítja a burkolatba épített világító fényeket a Kossuth L. sgt.-Vásárhelyi Pál utcai jelzőlámpás körforgalomban. A javítás alatt a jelzőlámpák nem működnek, egysávos körforgalmi rend lesz érvényben. Kérjük az autósokat, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek a körforgalomban, különös tekintettel a villamosra!

2014. október 21.

Június 16-tól javítják a Kossuth Lajos sugárúti tömegközlekedési sáv burkolathibáit >>

Szeged, június 10. – Június 16-tól az 1-es villamosvonal Kossuth Lajos sugárúti szakaszán vágányzónán belüli útburkolati javítások kezdődnek, amely során a tömegközlekedés rendje ideiglenesen megváltozik. A garanciális javítás keretében zajló munkálatok várhatóan augusztus elejéig tartanak majd. Kérjük, közlekedjenek figyelmesen!

2014. június 12.
Hírek

Meghívó Szeged új tömegközlekedési térképeinek sajtóbemutatójára >>

Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt sajtótájékoztatójára Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében elkészült Szeged aktuális tömegközlekedési térképe hagyományos és sematikus változatban is.

2015. november 02.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 10. 07 >>

LEZÁRULT A NAGYPROJEKT

Szeged, október 7. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt 2008 nyarán kezdődött és most sikeresen zárul. A projekt szakmai tartalmát teljes mértékben sikerült megvalósítani, sőt az eredeti célkitűzésekhez képest több mint egy milliárd forint értékben többletberuházások is megvalósultak.

2015. október 28.

SAJTÓKÖZLEMÉNY 09. 30 >>

ÜZEMBIZTONSÁGOT NÖVELŐ, KIEGÉSZÍTŐ BERUHÁZÁSOK VALÓSULTAK MEG

Szeged, szeptember 30. – A Szeged elektromos tömegközlekedés fejlesztése projekt keretében üzembiztonságot növelő, kiegészítő beruházások valósultak meg a 13 új járműből álló trolibuszflotta leszállítása óta eltelt időszakban, egyrészt a projekt maradék pénzforrásainak felhasználásával, másrészt a Kormány által jóváhagyott többlettámogatási összegből.

2015. október 28.